با عرض سلام و ادب تمام محصولات سایت ما دارای ضمانت و کاملا قانونی می باشد.

تک نگاري آثار اصغر الهی word


تک نگاري آثار اصغر الهی word

چکيده:

با توجه به اقبال و توجه قشر وسيعي از مخاطبان ادبيات که ادبيات داستاني را براي مطالعه­ي خود انتخاب مي­کنند، بررسي دقيق آثار نويسندگان معاصر ضرورتي بيش از پيش يافته است. از آنجا که بسياري از تحليل­ها و بررسي­هاي محققان، تنها دسته­اي از آثار يک نويسنده يا شاعر را مورد توجه قرار مي­دهد، لزوم تحقيقي وسيع­تر که تمامي آثار وي را در حيطه­ پژوهش و بررسي خود قرار دهد و با توجه به تمامي آن­ها به نتيجه­گيري بپردازد، بر همگان آشکار مي­شود. تک­نگاري با هدف تحليل و بررسي تمامي آثار يک نويسنده يا شاعر، به نتيجه­گيري درباره­ي خصوصيات برتر آن آثار مي­پردازد.

در اين پايان­نامه، آثار اصغر الهي در دو دسته­ي رمان­ و مجموعه داستان­هاي کوتاه، مورد تحليل­هايي از لحاظ فرم، محتوا، عناصر داستاني، نکات برجسته­ي روان­شناسي از ديدگاه فرويد، يونگ و آدلر و جامعه شناسي از ديدگاه گلدمن قرار گرفت. رمان « مادرم بي­بي جان» به علت داشتن درون­مايه­اي سياسي و اجتماعي از ديدگاه جامعه­شناسي گلدمن، رمان «سالمرگي» به علت وجود نکات برجسته­ي روان­شناختي از ديدگاه روان­شناسي و داستان­هاي کوتاه با توجه به عناصر داستاني و محتوايي آن­ها بررسي شدند. در پايان نتيجه­ي به دست آمده از وجود مفاهيمي چون: تقديرگرايي، تقابل مرگ و زندگي، بينش اسطوره­شناختي، اعتقادات پررنگ ديني و انتقال مفاهيم تخصصي روان­شناسي در آثار اصغر الهي که به زباني ساده و موجز بيان شده­اند، خبر مي­دهد.

 

کليد واژه: اصغر الهي، تک­نگاري، ادبيات داستاني معاصر، رمان، داستان کوتاه، عناصر داستان، تحليل روان­شناختي، تحليل جامعه شناختي

 

فهرست مطالب

فصل اول: کليات تحقيق. 7

1-1- تک­نگاري. 8

1-2- ادبيات. 9

1-2-1- ادبيات داستاني. 9

1-2-2- رمان. 10

1-2-3- داستان کوتاه. 11

1-3- عناصر داستان. 13

1-3-1- زاويه ديد. 13

1-3-1-1- زاويه ديد سوم شخص. 14

1-3-1-2- زاويه ديد اول شخص. 16

1-3-1-3- زاويه ديد دوم شخص. 16

1-3-2- پيرنگ. 16

1-3-3- راوي. 20

1-3-4- شخصيت. 22

1-3-4-1- شيوه­هاي شخصيت سازي. 24

1-3-4-2- انواع شخصيت. 25

1-3-5- صحنه. 26

1-3-5-1- وظايف صحنه. 27

1-3-6- فضا. 27

1-4- مکتب­هاي ادبي. 28

1-4-1- رئاليسم. 28

1-4-2- ناتوراليسم. 30

1-4-3- سوررئاليسم. 31

1-4-4- مدرنيسم. 34

1-4-5- پست مدرنيسم. 34

1-4-5-1- ويژگي­هايداستان پست مدرن. 35

1-4-5-2- نظريه­هاي مهم پست مدرن. 37

1-5- جامعه­شناسي ادبيات. 37

1-5-1- مفاهيم اساسي در روش لوسين گلدمن. 39

1-6- روانشناسي و ادبيات. 40

1-6-1- ارتباط علم روانشناسي با ساير علوم. 40

1-6-2- مهمترين مکتب­هاي روانشناسي. 41

1-6-2-1- مکتب روانکاوي زيگموند فرويد. 41

1-6-2-2- مکتب روانشناسي فردي آلفرد آدلر. 45

1-6-2-3- نظريه روانشناسي تحليلي کارل گوستاو يونگ. 46

1-7- معرفي اصغر الهي و آثار او. 47

2- فصل دوم: تحليل رمان­ها. 49

2-1- رمان سالمرگي. 50

2-1-1- تحليل روانشناختي شخصيت­هاي رمان سالمرگي. 59

2-1-1-1- تحليل شخصيت پدر آقاي عمراني. 60

2-1-1-2- تحليل شخصيت ليلا. 61

2-1-1-3- تحليل شخصيت آقاي عمراني. 62

2-1-1-4- تحليل شخصيت زن زنبيل به­دست. 65

2-1-2- تحليل عناصر داستاني رمان سالمرگي. 66

2-1-2-1- راوي. 66

2-1-2-2- زاويه ديد. 67

2-1-2-3- پيرنگ. 67

2-1-2-4- شخصيت­ها. 67

2-1-2-5- رويدادها. 69

2-1-2-6- صحنه. 69

2-2- تحليل رمان مادرم بي­بي جان. 70

2-2-1- بررسي عناصر داستاني رمان مادرم بي­بي جان. 81

2-2-1-1- راوي. 81

2-2-1-2- زاويه ديد. 82

2-2-1-3- پيرنگ. 82

2-2-1-4- شخصيت­ها. 82

2-2-1-5- رويدادها. 83

2-2-1-6- صحنه­ها. 84

3- فصل سوم: تحليل داستان­هاي کوتاه. 85

3-1- کتاب حکايت عشق و عاشقي ما:. 86

3-1-1- داستان کوتاه« سي سي يو» . 86

3-1-2- داستان کوتاه « راننده و گودال». 89

3-1-3- داستان کوتاه « من کله­شق خر» . 90

3-1-4- داستان کوتاه« عشق در اردوگاه» . 94

3-1-5- داستان کوتاه« پنجره سومين اشکوب ساختمان شماره يک» 97

3-1-6- داستان کوتاه« اينطوري آهسته آهسته پوست مي­اندازيم و مي­ميريم». 100

3-1-7- داستان کوتاه « حکايت عشق و عاشقي ما... » . 103

3-1-8- داستان کوتاه « مردي که خود را حلق آويز کرد» 105

3-1-9- داستان کوتاه « هيچکس نيامد» . 109

3-2- کتاب ديگر سياوشي نمانده:. 111

3-2-1- داستان کوتاه« ديگر سياوشي نمانده». 111

3-2-2- داستان کوتاه «تاريکان» . 114

3-2-3- داستان کوتاه« آخرين پادشاه» . 116

3-2-4- داستان کوتاه « چهل دختر گلابتون گيسو». 120

3-2-5- داستان کوتاه « درخت سبز عاشق». 123

3-2-6- داستان کوتاه « داستان­هاي سرداری. 125

3-2-7- داستان کوتاه « اختگي». 129

3-2-8- داستان کوتاه « مرد سنگي». 130

3-2-9- داستان کوتاه « خورشيد در صبح غروب مي­کند». 131

3-2-10- داستان کوتاه « شاگرد من، معلم من» . 135

3-2-11- داستان کوتاه« عدل». 137

3-3- مجموعه قصه بازي:. 140

3-3-1- « ترس خاموش و بيات» . 140

3-3-2- « روز چهارشنبه». 142

3-3-3- « بازي». 143

3-3-4- «ظهور». 146

3-3-5- «امتحان». 147

3-3-6- «جشن روز عاشورا». 149

3-3-7- زير چادر خال خالي آسمان. 151

3-4- مجموعه داستان« قصه­هاي پاييزي»:. 152

3-4-1- داستان کوتاه« قصهه­اي پاييزي» . 152

3-4-2- « يلدا» . 155

3-4-3- « همه راهها به رم ختم ميشود». 156

3-4-4- « صبر ايوب» . 158

3-4-5- « موريانه» . 160

4- فصل چهارم: نتيجه­گيري. 162

5- کتابنامه. 167

 

فصل اول: کليات تحقيق

 

1-1- تک­نگاري[1]:

اصطلاح مونوگراف از دو واژه­ي مونو، به معناي تک و گراف، به معني نمودار منحني و نمايش هندسي، ترکيب يافته و در فارسي به تک­نگاري ترجمه شده است.

_ تک نگاري، مقاله­ي تحقيقي درباره­ي موضوعي ويژه است.

_ رساله­ي عالمانه، مفصل و کاملاً مستندي است که حوزه کوچکي از يک رشته علمي را در بر مي­گيرد. _ کتاب يا مقاله­اي درباره­ي ويژگي يا مشخصه­اي از يک موضوع و مانند آن، نوشته­اي اديبانه درباره­ي برخي از جنبه­هاي جزئي يک موضوع.

_ گزارش از امري واحد. مثلاً يک گزارش زندگي­نامه­اي از فردي که به مسيحيت و بازسازي آن گرايش دارد.

_ رساله درباره­ي يک گونه يا دسته واحد از گياهان يا حيوانات.

_ رساله­اي ويژه درباره­ي موضوعي خاص در تاريخ طبيعي.

از اين تعاريف درمي­يابيم که تک­نگاري نوشته­اي است به صورت مقاله، رساله يا کتابي کوچک درباره­ي موضوع يا جنبه­هايي از يک موضوع خاص که مي­تواند شامل زندگي­نامه (بيوگرافي)، تحليل و نقد جنبه­هاي گوناگون يک اثر و يا تحقيق علمي بر مبناي تجربه، آزمايش و مشاهدات عيني باشد. در اين شيوه ارائه نظرات و يافته­هاي پژوهشگر داراي اهميت فراواني است. اما آنچه که بايد در تک­نگاري مورد توجه قرار گيرد، « خود اثر» است. بيش از هرچيز بايد متن ادبي را به دقت و ظرافت مطالعه کرد و سپس موضوعاتي را براي شرح و تحليل گزينش کرد که عامل تشخص و امتياز آن اثر شده و از بسامد بالايي برخوردار است. چه در محتوا و چه در ساخت و صورت. (ميرزابيگي،1389: 7)

1-2- ادبيات[2]:

دکتر زرين­کوب بيان مي­کند که ادبيات مجموعه آثار مکتوبي هستند که والاترين افکار و خيال­ها را به صورت انواع مختلف عرضه مي­کنند و تعريف آن بسيار مشکل است. در جوامع ابتدايي ادبيات زودتر از هر قشر ديگري به ميان روحانيون آمد تا ستايش خدايان را در­برگيرد. از اين ­رو اشعار موزون زودتر از نثر جاي خود را يافتند و تا مدت­ها به خصوص در يونان ادبيات تنها به آثار منظوم اطلاق مي­شد. در روزگار ما ادبيات مفهوم وسيع­تري يافته است و شامل انواع مختلف نظم ونثر گرديده است و شايد يکي از مشکلات تعريف صحيح آن همين باشد. اما مي­توان ادبيات را اينگونه تعريف کرد که تمام مواريث ذوقي و فکري ملل مختلف که به صورت مکتوب در­مي­آيد و مردم در ثبت و ضبط آن کوشش مي­کنند، شکل دهنده­ي ادبيات جهان است.

( زرين­کوب،1388: 22-26)

« از نظر بيشتر ناقدان و پژوهش­گران،ادبيات در مقام اصطلاح فراگيري که موضوعات بسيار متفاوتي را در ­بر­مي­گيرد،پديده­اي در حال تحول است،درست همان­طور که نقد در حال تحول است.و هر ­مکتب انتقادي بسته به اين­که فعاليت خود را چگونه تعريف کند،ادبيات رابر پايه تصورات خود بازمي­آفريند.موضوعات ادبي،موضوعاتي خاص و متمايز هستند،و به واسطه يک جوهر خاص يا دست­کم به واسطه­ي مجموعه­اي از روابط زباني،به هم پيوسته­اند.در نتيجه مي­توان گفت که ادبيات تمام ويژگي­هاي يک نظام نشانه­اي را داراست.

اصطلاح (ليترچر[3]) که از واژه ي لاتين (ليترچرا[4]) مشتق شده است،هم بر توانايي آفرينش آثار ادبي اشاره دارد و هم به طور عام­تر،ناظر بر اين موضوع است که اين آثار به طور گسترده خوانده مي­شوند» .(مکاريک،1390: 17)

1-2-1- ادبيات داستاني[5]:

« اين اصطلاح کلاً به آن دسته از آثار روايتي منثور اطلاق مي­شود که جنبه­ي خلاقه­ي آن­ها بر واقعيت غلبه دارد و شامل قصه، داستان کوتاه، داستان بلند، رمان و رمان کوتاه مي­شود. موضوعات مورد توجه ادبيات داستاني، معمولاً تخيلي و ساخته و پرداخته­ي يک ذهن خلاق است و به بيان امور حقيقي يا حقايق تاريخي نمي­پردازد». (داد،1383: 22)

 

1-2-2- رمان[6]:

اصطلاح «رمان» امروزه به طيف وسيعي ازآثار داستاني اطلاق مي­شود که تنها ويژگي مشترک همه­ي آنها بلند و منثور بودنشان است. رمان با داستان کوتاه و رمانک تفاوت دارد. رمان داستاني است که داراي طول متوسط است. وسعت رمان در مقايسه با سبک­هاي داستاني کوتاه­تر و فشرده­تر است و امکان وجود شخصيت­هاي مختلف و متعدد، پيرنگ پيچيده­تر و فضاي وسيع­تري را فراهم مي­آورد. همچنين در آن مجال بيشتري براي بررسي شخصيت و انگيزه­هاي او وجود دارد. فرم رمان که از قرن هجدهم ظهور پيدا کرد، با وسعت تمام جايگزين گونه­هاي ادبي ديگر شد. اصطلاحي که در اکثر زبان­هاي اروپايي براي داستان بلند به کار مي­رود «رومن»[7] است که از اصطلاح قرون وسطايي رمانس مشتق شده است.از طرف ديگر عنوان انگليسي اين گونه­ي ادبي از واژه ايتاليايي «نوولا» [8] گرفته شده­است که از نظر لغوي به معني«يک چيز کوچک وجديد» است و در ادبيات، نوعي قصه­ي کوتاه منثور بوده است. اخيراً اصطلاح «نوولا» به معني رمانک به کار مي رود. رمانک داستاني است با طول متوسط و در قالب نثر. (آبرامز،1384: 230)

« رمان بر هر اثر منثوري گفته مي­شود که گروه بيش­تري از شخصيت­ها از طريق کردار و گفتار، در خلق آن مشارکت دارند و در مجموع غرض نويسنده آن است که تمام زندگي يا بخش عمده­اي از آن را نزديک به واقع يا چنان که در ذهن نويسنده مي­گذرد، نشان بدهد. داستان کوتاه و رمان بيش­تر از آن­که از نظر تاريخي واقعيت داشته باشند، آفريده ذهن و تخيل نويسنده­اند. با اين حال گاهي نويسنده مي­تواند از تاريخ يا حوادث واقعي زندگي الهام بگيرد و بر اساس آن داستاني بپردازد. نويسنده مي­تواند لذت خواننده و آموزش به وي را هم در نظر داشته باشد، بدون اينکه از قصد اصلي داستان غافل بماند». (ياحقي، 1374: 191)

از آنجا که رمان نسبت به ساير گونه­هاي ادبيات داستاني بلند­تر است، براي نويسنده مجال بيشتري فراهم مي­کند تا آنگونه که دوست دارد داستان را پيش ببرد و با تنگي وقت روبه­رو نباشد. علاوه بر اين نويسنده قادر است شخصيت­هاي بيشتري را وارد داستان خود کند تا داستان از سادگي بيرون آمده و مخاطب علاقه­ي بيشتري براي ادامه خواندن داستان پيدا کند. رمان براي نمايش گونه­هاي مختلف مکاتب ادبي مناسب است و نويسنده با فراغ بال مي­تواند نکات مربوط به مکتب ادبي مورد علاقه­اش را در روند داستان ذکر کند. مخاطبان بسياري نيز هستند که براي خواندن کتاب رمان را ترجيح مي­دهند چراکه ويژگي­هاي ذکر شده در سطرهاي قبلي، رمان را به زندگي واقعي نزديک­تر و باورپذيري آن را بيشتر مي­کند. رمان­هاي «سالمرگي» و « مادرم بي­بي جان» که در فصل دوم به بررسي آن پرداخته خواهد شد از اين نظر بسيار موفق بوده­اند.

 

[1]monograph

[2]literature

[3]literature

[4]litteratura

[5]fiction

[6]novel

[7]roman

[8]novella

 



  انتشار : ۵ اسفند ۱۳۹۶               تعداد بازدید : 622

برچسب های مهم

دیدگاه های کاربران (0)

بهترین محصولات با کیفت را از فروشگاه ما دانلود کنید

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما