پیوند ها
چکيده:
با توجه به اقبال و توجه قشر وسيعي از مخاطبان ادبيات که ادبيات داستاني را براي مطالعهي خود انتخاب ميکنند، بررسي دقيق آثار نويسندگان معاصر ضرورتي بيش از پيش يافته است. از آنجا که بسياري از تحليلها و بررسيهاي محققان، تنها دستهاي از آثار يک نويسنده يا شاعر را مورد توجه قرار ميدهد، لزوم تحقيقي وسيعتر که تمامي آثار وي را در حيطه پژوهش و بررسي خود قرار دهد و با توجه به تمامي آنها به نتيجهگيري بپردازد، بر همگان آشکار ميشود. تکنگاري با هدف تحليل و بررسي تمامي آثار يک نويسنده يا شاعر، به نتيجهگيري دربارهي خصوصيات برتر آن آثار ميپردازد. در اين پاياننامه، آثار اصغر الهي در دو دستهي رمان و مجموعه داستانهاي کوتاه، مورد تحليلهايي از لحاظ فرم، محتوا، عناصر داستاني، نکات برجستهي روانشناسي از ديدگاه فرويد، يونگ و آدلر و جامعه شناسي از ديدگاه گلدمن قرار گرفت. رمان « مادرم بيبي جان» به علت داشتن درونمايهاي سياسي و اجتماعي از ديدگاه جامعهشناسي گلدمن، رمان «سالمرگي» به علت وجود نکات برجستهي روانشناختي از ديدگاه روانشناسي و داستانهاي کوتاه با توجه به عناصر داستاني و محتوايي آنها بررسي شدند. در پايان نتيجهي به دست آمده از وجود مفاهيمي چون: تقديرگرايي، تقابل مرگ و زندگي، بينش اسطورهشناختي، اعتقادات پررنگ ديني و انتقال مفاهيم تخصصي روانشناسي در آثار اصغر الهي که به زباني ساده و موجز بيان شدهاند، خبر ميدهد.
کليد واژه: اصغر الهي، تکنگاري، ادبيات داستاني معاصر، رمان، داستان کوتاه، عناصر داستان، تحليل روانشناختي، تحليل جامعه شناختي
فهرست مطالب 1-3-1-1- زاويه ديد سوم شخص. 14 1-3-1-2- زاويه ديد اول شخص. 16 1-3-1-3- زاويه ديد دوم شخص. 16 1-3-4-1- شيوههاي شخصيت سازي. 24 1-4-5-1- ويژگيهايداستان پست مدرن. 35 1-4-5-2- نظريههاي مهم پست مدرن. 37 1-5-1- مفاهيم اساسي در روش لوسين گلدمن. 39 1-6-1- ارتباط علم روانشناسي با ساير علوم. 40 1-6-2- مهمترين مکتبهاي روانشناسي. 41 1-6-2-1- مکتب روانکاوي زيگموند فرويد. 41 1-6-2-2- مکتب روانشناسي فردي آلفرد آدلر. 45 1-6-2-3- نظريه روانشناسي تحليلي کارل گوستاو يونگ. 46 1-7- معرفي اصغر الهي و آثار او. 47 2-1-1- تحليل روانشناختي شخصيتهاي رمان سالمرگي. 59 2-1-1-1- تحليل شخصيت پدر آقاي عمراني. 60 2-1-1-3- تحليل شخصيت آقاي عمراني. 62 2-1-1-4- تحليل شخصيت زن زنبيل بهدست. 65 2-1-2- تحليل عناصر داستاني رمان سالمرگي. 66 2-2- تحليل رمان مادرم بيبي جان. 70 2-2-1- بررسي عناصر داستاني رمان مادرم بيبي جان. 81 3- فصل سوم: تحليل داستانهاي کوتاه. 85 3-1- کتاب حکايت عشق و عاشقي ما:. 86 3-1-1- داستان کوتاه« سي سي يو» . 86 3-1-2- داستان کوتاه « راننده و گودال». 89 3-1-3- داستان کوتاه « من کلهشق خر» . 90 3-1-4- داستان کوتاه« عشق در اردوگاه» . 94 3-1-5- داستان کوتاه« پنجره سومين اشکوب ساختمان شماره يک» 97 3-1-6- داستان کوتاه« اينطوري آهسته آهسته پوست مياندازيم و ميميريم». 100 3-1-7- داستان کوتاه « حکايت عشق و عاشقي ما... » . 103 3-1-8- داستان کوتاه « مردي که خود را حلق آويز کرد» 105 3-1-9- داستان کوتاه « هيچکس نيامد» . 109 3-2- کتاب ديگر سياوشي نمانده:. 111 3-2-1- داستان کوتاه« ديگر سياوشي نمانده». 111 3-2-2- داستان کوتاه «تاريکان» . 114 3-2-3- داستان کوتاه« آخرين پادشاه» . 116 3-2-4- داستان کوتاه « چهل دختر گلابتون گيسو». 120 3-2-5- داستان کوتاه « درخت سبز عاشق». 123 3-2-6- داستان کوتاه « داستانهاي سرداری. 125 3-2-7- داستان کوتاه « اختگي». 129 3-2-8- داستان کوتاه « مرد سنگي». 130 3-2-9- داستان کوتاه « خورشيد در صبح غروب ميکند». 131 3-2-10- داستان کوتاه « شاگرد من، معلم من» . 135 3-2-11- داستان کوتاه« عدل». 137 3-3-1- « ترس خاموش و بيات» . 140 3-3-7- زير چادر خال خالي آسمان. 151 3-4- مجموعه داستان« قصههاي پاييزي»:. 152 3-4-1- داستان کوتاه« قصههاي پاييزي» . 152 3-4-3- « همه راهها به رم ختم ميشود». 156
فصل اول: کليات تحقيق
1-1- تکنگاري[1]:اصطلاح مونوگراف از دو واژهي مونو، به معناي تک و گراف، به معني نمودار منحني و نمايش هندسي، ترکيب يافته و در فارسي به تکنگاري ترجمه شده است. _ تک نگاري، مقالهي تحقيقي دربارهي موضوعي ويژه است. _ رسالهي عالمانه، مفصل و کاملاً مستندي است که حوزه کوچکي از يک رشته علمي را در بر ميگيرد. _ کتاب يا مقالهاي دربارهي ويژگي يا مشخصهاي از يک موضوع و مانند آن، نوشتهاي اديبانه دربارهي برخي از جنبههاي جزئي يک موضوع. _ گزارش از امري واحد. مثلاً يک گزارش زندگينامهاي از فردي که به مسيحيت و بازسازي آن گرايش دارد. _ رساله دربارهي يک گونه يا دسته واحد از گياهان يا حيوانات. _ رسالهاي ويژه دربارهي موضوعي خاص در تاريخ طبيعي. از اين تعاريف درمييابيم که تکنگاري نوشتهاي است به صورت مقاله، رساله يا کتابي کوچک دربارهي موضوع يا جنبههايي از يک موضوع خاص که ميتواند شامل زندگينامه (بيوگرافي)، تحليل و نقد جنبههاي گوناگون يک اثر و يا تحقيق علمي بر مبناي تجربه، آزمايش و مشاهدات عيني باشد. در اين شيوه ارائه نظرات و يافتههاي پژوهشگر داراي اهميت فراواني است. اما آنچه که بايد در تکنگاري مورد توجه قرار گيرد، « خود اثر» است. بيش از هرچيز بايد متن ادبي را به دقت و ظرافت مطالعه کرد و سپس موضوعاتي را براي شرح و تحليل گزينش کرد که عامل تشخص و امتياز آن اثر شده و از بسامد بالايي برخوردار است. چه در محتوا و چه در ساخت و صورت. (ميرزابيگي،1389: 7) 1-2- ادبيات[2]:دکتر زرينکوب بيان ميکند که ادبيات مجموعه آثار مکتوبي هستند که والاترين افکار و خيالها را به صورت انواع مختلف عرضه ميکنند و تعريف آن بسيار مشکل است. در جوامع ابتدايي ادبيات زودتر از هر قشر ديگري به ميان روحانيون آمد تا ستايش خدايان را دربرگيرد. از اين رو اشعار موزون زودتر از نثر جاي خود را يافتند و تا مدتها به خصوص در يونان ادبيات تنها به آثار منظوم اطلاق ميشد. در روزگار ما ادبيات مفهوم وسيعتري يافته است و شامل انواع مختلف نظم ونثر گرديده است و شايد يکي از مشکلات تعريف صحيح آن همين باشد. اما ميتوان ادبيات را اينگونه تعريف کرد که تمام مواريث ذوقي و فکري ملل مختلف که به صورت مکتوب درميآيد و مردم در ثبت و ضبط آن کوشش ميکنند، شکل دهندهي ادبيات جهان است. ( زرينکوب،1388: 22-26) « از نظر بيشتر ناقدان و پژوهشگران،ادبيات در مقام اصطلاح فراگيري که موضوعات بسيار متفاوتي را در برميگيرد،پديدهاي در حال تحول است،درست همانطور که نقد در حال تحول است.و هر مکتب انتقادي بسته به اينکه فعاليت خود را چگونه تعريف کند،ادبيات رابر پايه تصورات خود بازميآفريند.موضوعات ادبي،موضوعاتي خاص و متمايز هستند،و به واسطه يک جوهر خاص يا دستکم به واسطهي مجموعهاي از روابط زباني،به هم پيوستهاند.در نتيجه ميتوان گفت که ادبيات تمام ويژگيهاي يک نظام نشانهاي را داراست. اصطلاح (ليترچر[3]) که از واژه ي لاتين (ليترچرا[4]) مشتق شده است،هم بر توانايي آفرينش آثار ادبي اشاره دارد و هم به طور عامتر،ناظر بر اين موضوع است که اين آثار به طور گسترده خوانده ميشوند» .(مکاريک،1390: 17) 1-2-1- ادبيات داستاني[5]:« اين اصطلاح کلاً به آن دسته از آثار روايتي منثور اطلاق ميشود که جنبهي خلاقهي آنها بر واقعيت غلبه دارد و شامل قصه، داستان کوتاه، داستان بلند، رمان و رمان کوتاه ميشود. موضوعات مورد توجه ادبيات داستاني، معمولاً تخيلي و ساخته و پرداختهي يک ذهن خلاق است و به بيان امور حقيقي يا حقايق تاريخي نميپردازد». (داد،1383: 22)
1-2-2- رمان[6]:اصطلاح «رمان» امروزه به طيف وسيعي ازآثار داستاني اطلاق ميشود که تنها ويژگي مشترک همهي آنها بلند و منثور بودنشان است. رمان با داستان کوتاه و رمانک تفاوت دارد. رمان داستاني است که داراي طول متوسط است. وسعت رمان در مقايسه با سبکهاي داستاني کوتاهتر و فشردهتر است و امکان وجود شخصيتهاي مختلف و متعدد، پيرنگ پيچيدهتر و فضاي وسيعتري را فراهم ميآورد. همچنين در آن مجال بيشتري براي بررسي شخصيت و انگيزههاي او وجود دارد. فرم رمان که از قرن هجدهم ظهور پيدا کرد، با وسعت تمام جايگزين گونههاي ادبي ديگر شد. اصطلاحي که در اکثر زبانهاي اروپايي براي داستان بلند به کار ميرود «رومن»[7] است که از اصطلاح قرون وسطايي رمانس مشتق شده است.از طرف ديگر عنوان انگليسي اين گونهي ادبي از واژه ايتاليايي «نوولا» [8] گرفته شدهاست که از نظر لغوي به معني«يک چيز کوچک وجديد» است و در ادبيات، نوعي قصهي کوتاه منثور بوده است. اخيراً اصطلاح «نوولا» به معني رمانک به کار مي رود. رمانک داستاني است با طول متوسط و در قالب نثر. (آبرامز،1384: 230) « رمان بر هر اثر منثوري گفته ميشود که گروه بيشتري از شخصيتها از طريق کردار و گفتار، در خلق آن مشارکت دارند و در مجموع غرض نويسنده آن است که تمام زندگي يا بخش عمدهاي از آن را نزديک به واقع يا چنان که در ذهن نويسنده ميگذرد، نشان بدهد. داستان کوتاه و رمان بيشتر از آنکه از نظر تاريخي واقعيت داشته باشند، آفريده ذهن و تخيل نويسندهاند. با اين حال گاهي نويسنده ميتواند از تاريخ يا حوادث واقعي زندگي الهام بگيرد و بر اساس آن داستاني بپردازد. نويسنده ميتواند لذت خواننده و آموزش به وي را هم در نظر داشته باشد، بدون اينکه از قصد اصلي داستان غافل بماند». (ياحقي، 1374: 191) از آنجا که رمان نسبت به ساير گونههاي ادبيات داستاني بلندتر است، براي نويسنده مجال بيشتري فراهم ميکند تا آنگونه که دوست دارد داستان را پيش ببرد و با تنگي وقت روبهرو نباشد. علاوه بر اين نويسنده قادر است شخصيتهاي بيشتري را وارد داستان خود کند تا داستان از سادگي بيرون آمده و مخاطب علاقهي بيشتري براي ادامه خواندن داستان پيدا کند. رمان براي نمايش گونههاي مختلف مکاتب ادبي مناسب است و نويسنده با فراغ بال ميتواند نکات مربوط به مکتب ادبي مورد علاقهاش را در روند داستان ذکر کند. مخاطبان بسياري نيز هستند که براي خواندن کتاب رمان را ترجيح ميدهند چراکه ويژگيهاي ذکر شده در سطرهاي قبلي، رمان را به زندگي واقعي نزديکتر و باورپذيري آن را بيشتر ميکند. رمانهاي «سالمرگي» و « مادرم بيبي جان» که در فصل دوم به بررسي آن پرداخته خواهد شد از اين نظر بسيار موفق بودهاند.
[1]monograph [2]literature [3]literature [4]litteratura [5]fiction [6]novel [7]roman [8]novella
|
کتاب تاریخ ادبیات کنکور مهرو ماه که بیشتر بصورت مصور بوده و شما میتواند با دریافت ان بر روی گوشی موبایل و یا تبلت خود از ان در هر فرصتی استفاده کنید و به راحتی تاریخ ادبیات کنکور را به وسیله کد ها و تصویر سازی های ذهنی و همچنین تصاویر جذاب ان به راحتی یاد بگیرید...
برای اولین بار و تنها در ijozve این محصول با تخفیف ویژه 75% از ما تهیه کرده و از ان لذت ببرید...
|
موضوع:بررسی جایگاه و تاثیر اتاق بازرگانی وصنایع و معادن در اقتصاد کشور
هدف پژوهش: بهبود عملكرد و ارتقاء جایگاه اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران برای انجام كاراتر و اثربخش تر فعالیت ها و وظایف خود در زمینه های گوناگون اقتصادی و بازرگانی در سطح خرد و كلان. 2) روش نمونه گیری افراد نمونه از نظر تعداد، جنس و غیره: روش نمونه گیری افراد تصادفی ساده از بین اعضاء است. 3) روش پژوهش: روش تحقیق با توجه به هدف تحقیق كاربردی است و از نظر جمعآوری اطلاعات كتابخانهای و میدانی میباشد. 4) ابزار اندازه گیری: اطلاعات مورد نیاز از طریق بررسی اسناد و مدارك جمع آوری گردیده و برای آزمون فرضیات از روش آزمون رتبه ای فریدمن و آزمون نسبت ها استفاده شده است. 5) طرح پژوهش: اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران تاثیر زیادی بر شاخصهای اقتصادی كشور دارد. 6) نتیجه كلی: اتاق بازرگانی تاثیرگذاری زیادی بر شاخصهای اقتصادی كشور ندارد. اعضاء در فعالیت های اتاق بازرگانی مشاركت زیادی ندارند. اعضاء از فعالیت های اتاق بازرگانی رضایت نسبی دارند. پایان نامه: برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی محصول خریداری شده خود را انتخاب کنید و برروی "خرید محصول انتخابی" کلیک کنید .
|
کتاب محبوب کلید کنکور !!! که رتبه های برتر و افراد موفق میدونند چیه و نیاز به تعریف نداره!!!!
برای اولین بار و تنها در ijozve این محصول با تخفیف ویژه 75% به صورت کاملا اورجینال از ما تهیه کرده و از ان لذت ببرید....
|
دیوان فدایی مازندرانی (مقتل)
میرزا محمود فدایی مازندرانی یا تلاوکی (1164 – 1242 شمسی ) شاعر مرثیه سرای سده ۱۳ قمری و دوران قاجار است. فدایی که خود را پیرو محتشم کاشانی و صباحی بیدگلی می دانست سرایندهٔ نخستین مقتل منظوم در ادب پارسی است. این مقتل طولانی ترین ترکیب بند فارسی شمرده می شود. مقتل منظوم فدایی که سرشار از صور خیال عاشورایی است به عنوان یکی از مدخلهای دانشنامه جهان اسلام ثبت شده است. كتاب حاضر که توسط فریدون اکبری شلدره تصحیح شده است، با دیباچه ای بر مرثیه سرایی در ادب فارسی و اطلاعاتی پیرامون تعزیه آغاز می شود. پس از آن شرح حالی بر زندگی، شعر و شیوه شاعری فدایی مازندرانی و نکاتی پیرامون دیوان پیش رو آورده شده است. اشعار فدایی مازندرانی در چهار نظام، بخش دیگر کتاب را تشکیل می دهند. این کتاب در سال 1377 توسط معاونت فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه در دسترس مشتاقان قرار گرفت.
|
فلش کارت " کودک من "
همراه با سه فایل به صورت هدیه
امروزه کودکان به دلیل تغذیه مناسب و پیشرفت دنیا از هوش و مهارتهای اجتماعی بالایی برخوردار هستند، در کشورهای پیشرفته برای فعال نمودن هوش و استعداد آنها و پرورش تفکر، تخیل، سرگرمی، لذت و مهمتر از همه یادگیری از روشهای آموزشی مختلفی استفاده می نمایند. یکی از این روشها استفاده از فلش کارت های " کودک من " است که کودک را با کلمات و تصویر های اطراف خود آشنا می نماید. در این پکیج 96 فلش کارت وجود دارد که به سه دسته تقسیم شده است دسته اول فلش کارت های حاوی کلمات و تصویر و دسته دوم فقط تصویر و دسته سوم فقط متن را نشان می دهد که برای کودکان بین یک تا شش سال مناسب می باشد و همچنین شامل فایل های زیر به صورت هدیه می باشد: فایل حالات چهره
فلش کارت آموزش زبان به کودکان به صورت کامل و حرفه ای
فلش کارت آموزش اعداد
این فلش کارت ها با فرمت JPEG ذخیره شده اند و این قابلیت را دارند که آنها را در کامپیوتر، موبایل یا تبلت خود ذخیره نمایید و در هرجایی آنها را به کودکان خود نشان داده و با آنها تمرین و بازی نمایید. این فلش کارت ها به ترتیب حروف الفبا می باشد.
همچنین شما می توانید این فلش کارت ها را پرینت نمایید
|